Followers

Sila Klik :),

tolong klik ya

ikhlaskan hati... mohon klik :)

SELAMATKAN GAZA

SELAMATKAN GAZA
Assalamualaikum
saya Maesarah , boleh panggil sarah/mai .Saya adalah pengedar sah Shakleee (ID (869605) di area Kuala Krai.Servis Penghantaran seluruh Malaysia via poslaju/skynet juga available. Istimewa pada sesiapa yg membeli produk dgn saya layak dpt konsultasi percuma berterusan,free gift(t&c applied),jemputan ke ekslusif grup tertutup di FB dan dapatkan tips2 yang pelbagai untuk anda.
Contact saya di 0139561249 jika anda perlukan suplemen natural berkaitain dgn penyusuan/menambah selera makan atau juga untuk diet yang baik

Pisah susu (Part 1)

Baru nak coretkan pengalaman bagaimana na pisahkan susu Naufal.. dah janji kan hari tu nak cerita, bukan sekadar cerita tetapi mungkin boleh dijadikan panduan oleh ibu-ibu semua . :)
boleh baca di entry ini : Sayu tapi mesti tabah

disebabkan Naufal selalu aje moody... saya tahu dia belum betu-betul2 mahu berpisah susu dengan saya..
namun disebabkan umur Naufal sudah menginjak kepada 2 tahun 4 bulan, sesuatu harus saya lakukan...

saya bagitau hasrat murni itu pada baba, alhamdulillah dia serahkan semuanya pada saya... buatlah yang terbaik untuk anak-anak.. tetapi ada kalanya dia tak tahan melihat naufal meminta-minta untuk menyusu, dia minta saya berikan... kesian kat anak , katanya... tapi saya harus bertegas.. sayu dan sedih usah di cerita di sini...

bagaimana saya melakukannya? Pada awal Muharam 1434H, saya cuba menyapu air asam jawa .. bila Naufal menyusu dia rasa pelik dan bagitau ama (Mama) ubuh (letak)... pastu dia cuba lagi........ dan ...... oh... tidak berjaya kali ini............ sebab rasa tersebut tidak kekal lama

kali kedua di rumah emak, saya ceritakan pada mak, tiba-tiba mak bagi cadangan sapu vitamin... saya terus dapatkan Vitamin C shaklee, saya tumbuk dan sapukan ditempat berkenaan, alhamdulillah misi bejaya... memang bila dia menyusu .. dengan rasa masam dan pelik vitamin tersebut, dia tak nak dan menolak untuk terus disusukan... tetapi memang dia akan minta untuk menyusu, terpaksa menahan diri walapun Naufal menangis nak susu... Ya Allah . masa tu memang pohon doa denganNya agar dkuatkan dan ditabahkan hati...

tetapi malamnya... gagal, lupa sapukan vita c, so Naufal masih lagi menyusu dan misi sekali lagi gagal.

oh,, nak tahu selanjutnya? jom tunggu entry untuk part 2



AMALAN KETIKA ANAK SEDANG TIDUR



Dalam pada kita mendidik anak-anak, marilah sama-sama kita amalkan perkara-perkara di supaya lebih berkesan kepada jiwa dan roh anak-anak.. selamat beramal 

♥Setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke ubun-ubun kepalanya sebanyak yang mungkin atau 100 kali. seterusnya,

♥Membaca surah al fatihah 1 kali,alam nasyrah 1 kali.Berbisiklah ditelinga anak dengan lembut dan perlahan-lahan ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya.

♥Bisikan tersebut hendaklah berupa nasihat, pujian dan perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yang sedang tidur itu sangatlah berkesan kepada jiwa dan rohnya.

♥Ayah dan ibu juga hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan ubun-ubun anak.

♥ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ♥ 

Salam Maal Hijrah 1434H




Salam Maal hijrah dari kami semua..
semoga 1434H memberikan kita peluang untuk lebih bekerja,beramal dan bertindak kerana Allah

Aidil Adha dan Aqiqahkan Naufal


Assalamualaikum...........

mengimbas cer



sebelum ke tempat penyembelihan


ralit nya



daging sebelum di agihkan kepada 7 bahagian




Semoga kita semua mampu menghayati pengorbanan Nabi Ibrahim a.s  dan Nabi Ismail a.s



Sayu hati , tapi mesti tabah

Assalamualaikum dan salam aidil Adha..

sekadar nak luahkan rasa, 2 minggu ni sedang berusaha nak lepaskan naufal dari menyusu, pelbagai cara dibuat, insya Allah saya akan kongsikan kaedah /cara tersebut selepas saya berjaya weaning off ya.

Adik Naufal: mama bukan sengaja untuk berbuat demikian, mama terpaksa kerana adik sudah berumur 2 tahun 4 bulan, dan mama telah membuat bacaan waktu2 terbaik untuk menghentikan penyusuan anak-anak dan bertekad untuk menghentikannya dalam tempoh ini.
Mama harap adik faham, mama terpaksa tabahkan hati tatkala tengok adik sayu aje hari ni, badan pun dah panas-panas. bila diberikan susu botol, adik menolak.. adik tak nak makan, mungkin adik tak berselera, seperti ada sesuatu kekosongan antara kita, mama nak peluk adik,tapi adik menolak, mungkin adik marah pada mama kan??? takpe,,, mama faham.. cuma mama berikan masa untuk adik terima keadaan ini ya..lambat atau cepat adik kena terima juga.. 
segalanya adalah utk kebaikan kita bersama :)

adik nak tau tak? kakak siap bagi cadangan pada mama, supaya mama perahkan susu dan masukkan dalam botol supaya adik boleh minum... 

harap esok adik dah ceria ya..

salam sayang , 


Alhamdulillah, selesai sudah kursus

Alhamdulillah, pagi tadi tepat jam 10.30 pagi , maka  selesai sudah kursus KSSR Tahun 3 yang saya hadiri selama 4 hari bertempat di SKSYP 2, bermula 25-28 September 2012... 

Kursus ini diwajibkan kepada semua guru GPI  yang akan mengajar murid-murid tahun 3 untuk tahun 2013 nanti... jadi saya telah menjadi guru GPI selama 4 hari ( ada ceritanya di sini, kenapa daku menjadi GPI) tapi biarlah rahsia bak kata Siti Nurhaliza...bagi yang mengetahuinya ... shhhhhhhhhhhhhhhhh aje ya... 
saya sematkan dalam jiwa/hati bahawa  Allah mahu memberikan sesuatu yang terbaik untuk saya... amen... amen... amen... 

Sekurang-kurangnya selama 4 hari berkursus, banyak info terkini, perkongsian,serta penambah baikkan yang telah saya perolehi disana..
Syukur padanya selama saya bersama-sama geng-geng GPI, saya dapat mengutip mutiara pengalaman daripada guru-guru yang telah mengikuti kursus ini dan telah melaksanakannya diperingkat sekolah mereka. Ada di kalangan mereka yang dah melaksanakannya 100% dan ada yang masih dalam peringkat pembinaan, tetapi jika semua memberikan kerjasama yang baik, insya Allah ia akan berjalan dengan jayanya.

tahniah kepada semua JU yang telah memberikan informasi kepada kami..... dan salam ukhuwwah utk semua... 

oklah dulu.... 



Suasana Hari Raya & sambutan hari lahir... 19/hb


biarlah gambar menceritakan segalanya...suasana petang raya pertama di rumah mak ..


kek russian black and white untuk birthday adik keduaku 
semoga Allah memberkati mu dan kehidupan mu 

 ayah dan pakcik lan
mak tok kami

kami sekeluarga :)


 adik lelaki ku yang ke 3 
 sibuk menjamu selera


eh.... buah rambutan... 
kerana nak kan buah rambutan di seberang sungai, kancil telah memperdaya si buaya tersebut
kesian buaya... 
kancil... kancil...

Peminat Setia Oh My English !

Assalamualaikum , 
Salam Ramadhan yang ke 9, semoga Ibadat Puasa kita lebih baik daripada hari-hari sebelumnya.. 

semalam check handset, tengok-tengok ada gambar / scene Oh My English!!!







inilah dia peminat setia Oh My English !!!
setiap hari balik aje dari sekolah, mesti tanya : "mama, ada oh My english ???
pendek kata, TV memang di "conquer" oleh mereka berdua.


Rasulullah Usahawan Hebat

credit to Lyna Noh..

tadi along azlina ada postkan tentang bisnes RasulullahSAW , so mamahusna nak share kat sini , dan sebagai rujukan masa akan datang 




Bisnes tanpa modal - Rasulullah memperdagangkan barang2 Pakciknya

Ejen jualan -
Rasulullah menjadi wakil jualan barangan Khadijah & Baginda benar2 berjaya

Network -
Baginda ikut mana2 tempat yg ramai pedagang, join exhibition, jalin hubungan

International trading -
Baginda tak meniaga d Mekah shj malah pegi ke mana2 tempat tumpuam peniaga di middle east

Permissive Marketing -
Gelaran al-Amin yg dipegangnya membuatkan pelanggan cari & suka berurusan dgn Baginda

Sebenarnya byk lg rahsia2 kehebatan biz Rasulullah SAW, insyaAllah kita niatkan ikut jejak Baginda smg dapat tempias syafaatnya :)

Saya sudah milikinya , anda bila lagi ?


assalamualaikum.. 


Shaklee satu produk yang sudah lama dipasaran Malaysia, sebelum ini hanya mendengar nama sahaja dan tidak endahkan apa yang ada padanya.. tetapi sejak mengambil Set B iaitu set breasfeeding , saya mula mengambil shaklee secara konsisten. Kini saya telah mula mengambil beberapa lagi produk Shaklee untuk kesihatan saya dan anak-anak. 


Antara suplement yang sedang saya amalkan ialah : 




anda pula bila ? berminat? 
hubungi saya untuk konsultasi percuma. Ada promosi Vita E untuk bulan Jun !!!

sms; 0139561249
email : mamahusnashoppe@gmail.com

Kulit yang cantik dengan Set D


Assalamualaikum............... hari hari terakhir sebelum cuti sekolah berakhir. :) 
hari ini diari mamahusna ingin kongsikan sesuatu yang menarik untuk tatapan pembaca, eh... ada pembaca ke ? :) 

Setiap orang tidak kiralah sesiapa pun tentu mengidamkan kulit yang cantik, licin, lembut, gebu dan sewaktu dengannya.. tetapi kecantikan tidak akan datang secara sendiri,

 "Allah itu indah dan sukakan keindahan" 

sudah tentu kita sebagai makhluk ciptaanNYA  mempunyai perasaan sebegitu. 

setiap dari kta dianugerahkan dengan kecantikan tersendiri, maka tentu kita perlu menjaga kecantikan yang di anugerahkan oleh NYA,    

oleh itu, kami menyediakan set wajah berseri bagi mendapatkan wajah yang segar, berseri, segar dan kurang masalah, dengan pengambilan set ini , Insya Allah dengan izinNYA, kita bertawakal dan berusaha serta berdoa padaNYA . 

Memperkenalkan SET D yang mengandungi :


  • B Complex
  • Vita-C
  • Vita-E
Vita-C dan Vita-E adalah gabungan antioksidan yang powerful, bermanfaat untuk menghapuskan radikal bebas dalam tubuh. Vitamin E menjadikan seseorang nampak muda kerana ia menghalang perkembangan sel penuaan.
Gabungan vitamin-vitamin di atas berguna untuk mencegah jerawat dan melupuskan parut jerawat baru. Menjadikan wajah lebih berseri dari dalam.
Satu set trial pack set D hanya RM80 sahaja.
hubungi saya untuk konsultasi percuma. Ada promosi Vita E untuk bulan Jun !!!

sms; 0139561249
email : mamahusnashoppe@gmail.com

Happy anniversary Mama & Baba



Happy anniversary buat kami berdua yang ke -5,

kek di atas tu menyatakan warna-warni dalam kehidupan perkahwinan setiap pasangan.. 

diarimamahusna ingin berkongsi artikel berkenaan perkahwinan utk tatapan semua, semoga ada manfaatnya , credit kepada web : iluvislam
Mencari pasangan hidup bukan mudah. Pasangan hidup maknanya pasangan untuk hidup bersama. Bukan sekejap. Jika umur panjang mungkin bersama sehingga 50 tahun. Bangun bersama, makan bersama, berbual bersama, tidur bersama. Berkongsi anak, berkongsi rumah, berkongsi rasa, berkongsi kasih.
Maka, mencari pasangan hidup ini memang perkara serius. Serius. Memang serius. Jangan akibat si dia mengurat anda, maka anda terus terpesona dan bersetuju. Jangan semata si dia comel atau glamour, maka anda terus mengambilnya.
Fikir betul-betul. Solat istikharah dan banyakkan berdoa. Selagi belum tenang jiwa, tunggu dulu. Usah tergopoh gapah. Mencari jodoh, perlukan panduan. Perlu ada sandaran ilmu dan petunjuk. Dalam banyak-banyak penulisan saya suka memetik sebahagian dari artikel Ust Hasrizal (Abu Saif) dalam lamannya SaifulIslam.com. Antara yang menarik tulisan berikut:
Hadith Nabi SAW yang diulang-ulang sebagai slogan memanifestasikan keinginan berumahtangga.
Bukan tidak banyak penjelasan tentang hadith ini di pelbagai sumber maklumat yang ada. Tetapi sering anak muda kecundang dalam mengimbangkan kefahamannya dalam konteks TEPAT dan JELAS. Selagi mana tidak tepat, selagi itulah jalannya tersasar ke sana sini. Kehidupan yang tidak ditentukan arahnya, adalah kehidupan yang tidak tentu arah.
Apa tujuan berumahtangga?
"Begin with the end in mind", adalah slogan kita untuk menepatkan matlamat kehidupan dan segenap peringkat perjalanannya.
Soal menentukan matlamat yang tepat, tidaklah begitu susah.
Berkahwin kerana harta? Harta bukan sumber bahagia. Donald Trumph yang kaya raya itu pun pernah mengeluh dalam temubualnya bersama John C. Maxwell, "aku melihat ramai orang yang lebih gembira hidupnya dari hidupku. Padaku mereka itulah orang yang berjaya. Tetapi semua orang mahu menjadi aku"
Harta bukan matlamat atau pertimbangan utama dalam menentukan pemilihan pasangan.Berkahwin kerana keturunan? Keturunan bukan jaminan sumber bahagia. Syarifah hanya boleh berkahwin dengan Syed? Puteri hanya layak untuk Megat? Atau pantang keturunan berkahwin dengan ahli muzik bak kata Mak Dara? Soal keturunan bukan penentu mutlak kerana setiap manusia lahir dengan fitrah yang satu dan murni, lantas setiap mukallaf dan mukallafah mampu kembali kepada kemurnian itu, biar pun lahir ke dunia tanpa bapa yang sah sekali pun.
Keturunan bukan matlamat atau pertimbangan utama dalam menentukan pemilihan pasangan.
Berkahwin kerana [1] kecantikan? Ahh, yang ini rumit barangkali. Cinta itu dari mata turun ke hati. Maka mata pemutus pertama. Jika berkenan di mata, mudahlah mata memujuk hati.

Tetapi selama mana kecantikan menyenangkan kehidupan? Kecantikan, biar secantik mana pun, akan pudar dengan perjalanan masa. Kecantikan, biar secantik mana sekali pun, boleh dicabar oleh naluri manusia yang mudah kalah dengan alasan JEMU.Mahu berkahwin sementara cantik, dan buang selepas cantik dan kacak bergaya itu dimamah usia?
Cantik bukan sumber bahagia, ia bukan matlamat atau pertimbangan utama dalam menentukan pemilihan pasangan."Maka pilihlah yang memiliki agama... nescaya sejahtera hidupmu", pesan Nabi SAW.Benar sekali, pilihlah yang beragama."Maka saya kena kahwin dengan ustazah, saya kena kahwin dengan ustaz!", kata seorang pelajar 'bidang bukan agama'.
PENYAKIT "TIDAK JELAS"
Setelah begitu tepat sekali kita menolak harta, keturunan dan rupa paras sebagai sebab untuk memilih pasangan, tibalah kita kepada masalah paling besar [2] menguruskan fikiran tentang perkahwinan, iaitu penyakit "tidak jelas", apabila tiba kepada soal beragama.
Apakah yang memiliki agama itu mesti seorang yang ustazah atau ustaz?
Maka berkahwin dengan golongan ini, jaminan bahagia. Benarkah begitu?
Di sinilah penting untuk kita bezakan golongan yang TAHU agama, MAHU beragama dan MAMPU dalam beragama.
Soal mendapatkan ilmu sebagai jalan beragama, adalah prinsip besar di dalam Islam. Lihat sahaja langkah pertama proses wahyu, ia bermula dengan perintah BACA sebagai wasilah menggarap pengetahuan.
Tetapi apakah TAHU itu merupakah maksud kita beragama dengan agama Islam ini?
Sejauh mana gred 'A' yang digarap dalam subjek "PengeTAHUan Agama Islam" menjadi bekal dan perisai generasi Muslim dalam beragama?
"Yang memiliki agama" itu lebih luas dari sekadar sempadan tahu agama. Ia adalah soal mahu yang menjadikan pengetahuan agama itu dihayati, dan mampu dalam erti dia sentiasa bermujahadah untuk memperbaiki diri.
Maka janganlah disempitkan maksud mencari yang beragama itu hanya pada mereka yang berlabelkan "jenama TAHU agama" tetapi apa yang lebih penting adalah mereka yang MAHU dan terbukti pada perbuatan hariannya dia sentiasa berusaha menuju MAMPU.
Dia mungkin seorang ustazah.Dia juga mungkin seorang jurutera dan doktor.Dia mungkin bertudung labuh.Dia juga mungkin belum bertudung tetapi sentiasa mencari jalan untuk menuju kesempurnaan kebaikan. Dia seorang yang membuka dirinya untuk dibimbing dan diajar. Seorang yang 'teachable".
HANYA 'BERAGAMA'?
Ada pula yang menyangka bahawa kebahagiaan rumahtangga itu terletak pada beragamanya pasangan kita. Soal harta, keturunan dan rupa paras tidak punya sebarang makna.
Maka jadilah seorang perempuan itu fasih lidahnya tentang agama dan rapi pakaiannya sebagai isyarat dia beragama, tetapi dia tidak mengetahui nilai harta. Dia boros dan tidak bijak menguruskan harta rumahtangganya.
Dia nampak elok beragama, malah mungkin seorang pejuang agama, tetapi dia tidak peduli nilai keturunan dan kekeluargaan. Dia tidak menghargai keluarganya sendiri, tidak menghargai keluarga suami atau juga keluarga isteri. Padanya, soal keluarga dan keturunan bukan urusan agama.
Dia bijak dalam memperkatakan tentang agama, tetapi dia menjadikan alasan agama untuk tidak peduli kepada penampilan diri.
Pakaiannya selekeh atas nama agama, kulitnya tidak dijaga bersih, beralasankan agama. Jika perempuan, dia tidak peduli untuk mewangikan diri atau bersolek mengemas diri, kerana padanya itu semua bukan kehendak agama, dan si suami menikahinya bukan kerana itu. Saban hari mukanya bertepek dengan bedak sejuk dan tubuhnya bersarung baju kelawar. Hambar..
Jika lelaki, dia biarkan diri selekeh dan sentiasa berkemban di dalam kain pelekat dan baju pagoda, membiarkan bau peluh jantannya tidak berbasuh, kerana semua itu tiada kena mengena dengan agama.
Jadilah agama, sebagai alasan untuk sebuah rumahtangga itu menjadi rumahtangga terhodoh, terburuk dan terselekeh... atas nama berkahwin kerana beragama.
Artikel dipetik daripada http://abimuslih.wordpress.com


Voucher RM 5 sempena Anniversary Sale


Assalamualaikum wahai pembaca dan sahabat2 yang budiman, sempena anniversary kami yang ke 5, kami dengan sukahatinya memberikan nilai hebat untuk semua pelanggan mamahusnashoppe.com

dengan setiap pembelian bernilai RM 50 , dapatkan voucher belian bernilai RM 5 untuk pembelian berikutnya.
Promosi ini sah bermula 8-jun 2012 sehingga 16-jun-2012

jangan lepaskan peluang ini!!!!!!!!!!!!



Sanah Helwah adik Naufal



Assalamualaikum... selamat hari jumaat kawan-kawan, hari rabu lepas, hari lahir naufal tau !!! terima kasih mama, baba, kakak dan semua yang telah meraikan hari lahir naufal ya... insya Allah naufal akan menjadi anak yang soleh... 
:) 


Happy Birthday adik Naufal 6-6-12
genaplah adik berumur 2 tahun...
kami doakan adik sihat sejahtera, menjadi qurratul aini utk mama dan baba, membesar sebagai anak soleh

cupcake utk adik naufal





 yg ni hadiah dari cikngah..




majlis dibuat tak dirancang, tetapi alhamdulillah... berjalan lancar..



Khasiat Vitamin E


Kepentingan Vitamin E?

siapa yang tidak pernah  dengar Vitamin E? tentunya kita tahu vitamin E terkenal dengan khasiat-khasiatnya. Antara khasiat vitamin E 
  1.  Vitamin E terkenal sebagai anti penuaan dan antioksida. 
  2. dikenali sebagai vitamin awet muda kerana vitamin E dikatakan membantu melambatkan proses penuaan
  3. Vitamin E amat sesuai untuk ibu yang menyusukan bayi, kerana ia membantu mengelakkan anemia terhadap bayi. Anemia bermakna kekurangan oksigen yang dibawa oleh darah akibat kekurangan sel darah merah. Ia amat bahaya kepada bayi yang sedang dalam proses membesar.
  4. vitamin e amat diperlukan oleh ibu-ibu lepas bersalin untuk menjaga kesihatan otot dalam proses menurunkan berat badan. Ini kerana otot yang sihat akan memudahkan pembakaran  lemak secara efektik. 
  5. Vitamin E juga baik untuk ibu-ibu yang mengalami bengkak susu atau  clog duct. dijadikan sebagai first aid. vitamin e dapat mengurangkan bengkak dan inflamasi.
  6. Pengambilan vitamin E dikatakan dapat membantu kesihatan prostat*, Membantu mengekalkan tekanan darah* , membantu menurunkan trigliceride, serta membantu mendapatkan kulit yang cantik dan muda*. 
  7. Vitamin E juga amat sesuai untuk orang lelaki, khususnya dalam meningkatkan tahap kesuburan lelaki. 
sebab itu Vitamin E dikatakan sebagai vitamin cinta, kerana ia mampu mengeratkan kasih sayang antara suami isteri. 

Memandangkan Jun adalah bulan istimewa untuk kaum bapa, apakata para isteri hadiahkan pada suami tersayang sebotol vitamin E ? 


jangan lupa mendapatkan Vitamin E pada harga yang istimewa .
hubungi saya untuk mendapatkan vitamin ini 
email : mamahusnashoppe@gmail.com
sms : 0139561249




Kulit Yang Cantik, bagaimana ya?



semua orang nak cantik kan? cantik dalaman , cantik luaran.. tapi apa rahsianya? tentu mereka yang mempunyai kulit yang cantik ada "secret recipe" ehemmm......... sebenarnya kan.......... sebenarnya................. 
Tiads rahsia.. Kerana ianya semudah A-B-C saja!
Kenapa ABC? haa... pasti nak tahu kenapa semudah kerana 
vitamin untuk kulit cantik adalah terdiri dari vitamin2 A, B 
dan C!
Vitamin A membantu memperbaiki tisu badan, mengelakkan kekeringan kulit dan melambatkan kesan penuaan.
Vitamin B memperbaiki peredaran darah, menstabilkan hormon dan meratakan warna kulit.
Vitamin C membantu mengekalkan paras kolagen yang penting untuk membaiki kulit rosak serta menjaganya agar selalu licin, tegang dan sihat.
Satu lagi yang penting untuk kulit cantik terutama yang mengalami masalah kulit seperti jerawat dan sebagainya adalah vitamin E yang juga merupakan antioksidan.
Apakah produk Shaklee untuk tujuan ini?





saya adalah shaklee independent distributors.. hubungi saya untuk maklumat lanjut, penghantaran seluruh Malaysia,**pssssss ada pos percuma tau,
hubungi saya : mamahusnashoppe@gmail.com / sms : 0139561249 

Buku Pelawat

Sudi kiranya mencoretkan sesuatu sebagai kenang-kenangan

ikhlaskan hati... mohon klik.... :) syukran

naufal and kopiah ayahsu

naufal and kopiah ayahsu

kakak yg comel

kakak yg comel